Collection > Volume 19 Numéro 2 (2009) > Documents >
On Stockhausen’s Kontakte (1959-60) for tape, piano and percussion
A Lecture/Analysis (1968)
John Rea
Résumé
L’auteur y analyse l’œuvre sous différents angles: aspects conceptuels (temps d’interprétation,
temps de réalisation, perception subjective du temps, caractéristiques du concept de Moment),
organisation formelle, définition structurelle, paramètres spatiaux, interprétation, etc. Par
ailleurs, l’auteur avait pu s’entretenir avec le pianiste David Tudor, interprète de la création de
Kontakte, alors à Toronto pour participer à un happening connu sous le titre Reunion (5 mars 1968),
organisé par John Cage, qui jouait aux échecs avec Marcel Duchamp sur un échiquier
photo-sensible.
Abstract
A lecture/analysis given by John Rea at the University of Toronto, March 1968, discusses various
topics in the composition such as: concepts (performance time, production time, subjective
perception of time, moment time, moment characteristics), discussion of particular Moments,
hardware, overall formal organization, definition of structure, parameter of space (an example),
temporal transformation, and performance practice. The lecture text is also notable for the fact
that Rea spoke to the pianist who had premiered Kontakte, David Tudor, who was in Toronto at that
time to participate in a four and a half hour ‘happening’ known as Reunion (on March 5, 1968)
organized by John Cage, and featuring Marcel Duchamp with whom he played chess on a photo-sensitive
electronic chessboard.
|
Page
article@19_2_05.2
générée par
litk 0.600 le jeudi 19 novembre
2020.
Conception et mise à jour:
DIM.