Collection > Volume 18 Numéro 1 (2008) > Comprendre les processus compositionnels
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Fleurs recyclées
Sur les traces de relations souterraines dans l’Officium breve in memoriam
Andreæ Szervánszky opus 28 pour quatuor à cordes de György Kurtág
Friedemann
Sallis
Résumé
Cet article explore une face cachée de l’œuvre publiée de György Kurtág. Le «motif de la fleur»,
d’abord apparu dans Bornemisza Péter mondásai [Dits de Péter Bornemisza], opus 7
(1963-68), a proliféré dans une part significative des composition de Kurtág. L’impact de ce type
de relation motivique est mis en lumière à travers l’Officium breve in memoriam Andreæ
Szervánszky, opus 28 (1988-89), pour quatuor à cordes. La recherche présentée ici est le fruit
de la connaissance profonde qu’a l’auteur des documents de travail du compositeur, conservés dans
la Collection György Kurtág de la Fondation Paul Sacher.
Abstract
This article explores the vast underside of György Kurtág’s published work. The so-called flower
motif that first appeared in the Bornemisza Péter mondásai [The Sayings of Péter
Bornemisza] Op. 7 (1963-68) has proliferated and permeated a significant part of Kurtág’s
compositions. The impact of this type of motivic relationship is discussed in the context of
Officium breve in memoriam Andreæ Szervánszky Op. 28 (1988-89) for string quartet. The
information presented here is based on the author’s detailed knowledge of the composer’s working
documents conserved in the György Kurtág Collection of the Paul Sacher Foundation.
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