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Collection > Volume 26 Numéro 3 (2016) >

À propos des illustrations

Illustrations de Steve Roden

Steve Roden est un artiste visuel et sonore originaire de Los Angeles. Interdisciplinaire, son travail inclut de la peinture, du dessin, de la sculpture, du film/de la vidéo, de l’installation sonore, des textes, de la performance.

I make stuff. I also make stuff that in some ways with collaborating with objects, ideas, musics, books, baseball cards and comic books. No, my work is not about any of these things, but I tend to grasp things that are grounded in the real world. I was born in Los Angeles and as such, I was surrounded by sunny culture and always cars. I was talking to a friend today, and I was telling her that my childhood bedroom was a disaster… books and toys on the floor. So as you must surmise I am still such a person—like Walter Benjamin, I too have been a rag-picker, plucking objects or ideas that are humble and willing to create a space for things to gather. Of course, I am not a hoarder, but I tend to take a look at things before I toss them out. It is a kind of investigation, fraught with surprise—like the day I discovered that Antonin Artaud had made drawings that he crushed into a ball and threw them on the roof of the house of one of his enemies. I think about those drawings all the time, because I know they would make sound when someone flattened them with their fingers. In my practice, it is the making that is privileged, as opposed to the made. I am generally hungry for things I have never seen before—or even better to see something different (it is all about the point of view). Sound is similar. It is around me all the time… and isn’t it beautiful that our ears are separated on our heads so that each ear can hear things differently, by moving my body or head.

Depuis la fin des années 1980, les œuvres de Roden ont été exposées et jouées à l’international dans des musées, galeries, espaces d’art, festivals et espaces publics, incluant les galeries Susanne Vielmetter LA Projects (Los Angeles) et Studio La Città (Vérone), la Biennale Mercosul (Porto Alegre), le Centre Georges-Pompidou (Paris), le Musée d’art contemporain de San Diego, le Musée Hammer/ucla de Los Angeles, le Musée national d’art contemporain d’Athènes, la Singuhr-Hoergalerie (Berlin), la Serpentine Gallery (Londres), le Musée d’art moderne de San Francisco, ou encore le Walker Art Center de Minneapolis. En 2010, le conservateur Howard Fox organise l’exposition Steve Roden: In Between — A 20-Year Survey au Armory Center for the Arts de Pasadena (Californie).

Steve Roden
The Glassychord (Nothing But What is Therein Contained), 2009. Bois, acrylique, câble, haut-parleurs, amplificateur stéréo, composition sonore, dimensions variables. Hidden City Festival, Girard School, Philadelphie, États-Unis. Avec l’aimable autorisation de Peregrine Arts, HiddenCity et Susanne Vielmetter Los Angeles Projects.
Steve Roden
Symbol/Cymbal (Vinyl Version), 2013. Quatre dessins (encadrés), quatre étiquettes dessinées à la main, quatre disques vinyle (d’une durée de 15 min), quatre platines, quatre amplificateurs, quatre tablettes, huit haut-parleurs, 29 x 138 x 17 po. Avec l’aimable autorisation de Susanne Vielmetter Los Angeles Projects.
Photo: Robert Wedemeyer
Steve Roden
One Stone and Arcs and Ears, 2007. Disque vinyle de 7 pouces et illustration de pochette. Édition: 300 / vinyle de couleur, signé et numéroté, New Plastic Music.
Steve Roden
Gradual Small Fires and A Bowl of Resonant Milk, 2012. Plexiglass de couleur, bois, haut-parleurs, composition sonore. Creative Media Center, Université de Hong Kong, Chine.
Steve Roden
The Glassychord (Nothing But What is Therein Contained), 2009. Bois, acrylique, câble, haut-parleurs, amplificateur stéréo, composition sonore, dimensions variables. Hidden City Festival, Girard School, Philadelphie, États-Unis. Avec l’aimable autorisation de Peregrine Arts, HiddenCity et Susanne Vielmetter Los Angeles Projects.
Steve Roden
Collage Scores, 2010. Collage sur papier à musique.
Steve Roden
Striations (Stones and Clouds), 2011. Encre et films 16 mm transférés sur vidéo, couleur, muet, 6 min. Avec l’aimable autorisation de Susanne Vielmetter Los Angeles Projects.
Photo: Robert Wedemeyer
Steve Roden
Symbol/Cymbal (Vinyl Version), 2013. Quatre dessins (encadrés), quatre étiquettes dessinées à la main, quatre disques vinyle (d’une durée de 15 min), quatre platines, quatre amplificateurs, quatre tablettes, huit haut-parleurs, 29 x 138 x 17 po. Avec l’aimable autorisation de Susanne Vielmetter Los Angeles Projects.
Photo: Robert Wedemeyer
Steve Roden
When Stars Become Words (Scores), 2007. Aquarelle, crayon sur du papier trouvé, 9 x 12 po.
Steve Roden
Striations (Stones and Clouds), 2011. Encre et films 16 mm transférés sur vidéo, couleur, muet, 6 min. Image ca2011, SculptureCenter and the artists.
Photo: Jason Mandella
Steve Roden
Collage Scores, 2010. Collage sur papier à musique.
Steve Roden
When Stars Become Words (Scores), 2007. Aquarelle, crayon sur du papier trouvé, 9 x 12 po.
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